ÇOCUKLARIN BİLGİ BANKASI KUMBARA DERGİSİ TÜRKİYE İŞ BANKASI’NIN ÇOCUKLARA ARMAĞANIDIR

KUMBARA DERGİSİ TÜRKİYE İŞ BANKASI’NIN ÇOCUKLARA ARMAĞANIDIR

Ara
Close this search box.

P5.js İle Araba Çizelim

P5.js İle Araba Çizelim

Bir önceki konuda Kart-On ile araba çizme komutlarını öğrenmiştik. Benzer işlemleri p5.js kütüphanesiyle gerçekleştirerek linkini kolayca paylaşabileceğimiz tasarımlar yapabiliriz. Bu çizim kütüphanesinin yirmi yıllık bir geçmişi ve yardımlaşmayı seven bir kullanıcı topluluğu vardır. Yaklaşık yirmi yıl önce, hızlı bir şekilde resim, animasyon ve başka görsel sanat ürünleri için kod yazabilmek amacıyla geliştirilen bu dil sayesinde birçok dijital eser üretildi. Seri içinde bu örneklerden bazılarını da paylaşacağız. Serinin bu ilk örneğinde, bir p5.js kodunun neye benzediğini göreceksiniz.

P5.js Kod Yapısı

p5.js kodu iki temel parçadan oluşur. setup() adındaki ilk parça tüm program için gerekli işlemleri başlatır. Bu kod parçası program ilk çalıştığında bir kez çalışır ve bir daha çalışmasına gerek kalmaz. setup() yani başlangıç kodunda, çizilecek ekranın boyutu, arka plan rengi gibi tek seferde ve en başta belirlenmesi gereken işlemler çalıştırılır. Sonra yazılacak kodlar da draw() kod parçası içinde yer alacaktır. Bu parça, ekranın her yenilenmesinde çalışarak sürekli bir döngü oluşturur.

P5.js ile Araba Çizimi

p5.js ile çalışırken bir Javascript kodu yazdığınızı unutmayın. Peki, Javascript nedir?

→ Javascript, web sayfalarında gerçekleşecek işlemleri programlamanızı sağlayan bir programlama dilidir. P5.js bu dili kullanır. Eğer p5.js ile resim yapmak istiyorsanız bu dilin kurallarına uymanız gerekir. Javascript kurallarını zamanla öğreneceğiz. Kurallardan bazıları aşağıdadır:

Bir komut çağrılırken yanına ( ) işaretleri konur. Bu parantezlerin arasına bir girdi veriliyorsa, bu komutun o girdiyi kullanacağını söyleriz.

Örnekler:
→ fill(240, 100, 100) // Doldur komutunun karşılığıdır. HSL renk tanımına göre girdilerini alır.
→ rect(80, 40, 50, 100) //dikdörtgen, boyut ve konum komutlarını tek bir fonksiyonda birleştirir
Dilin fonksiyonlar içinde yazdığınız kodlar { } sembolleri arasında olmalıdır.

Örnekler:
→ setup( ){ }
→ Her komutu çağırdıktan sonra “;” işareti konmalıdır.
→ Javascript büyük harfe ve küçük harfe duyarlıdır.
→ Eğer programın içine çalıştırılmasını istemediğiniz bir yorum eklemek isterseniz, başına // koyarak satır boyunca yorumunuzu yazabilirsiniz.

Tüm bu kuralları serimiz içinde yineleyerek daha iyi anlayacak ve anımsayacaksınız.
Araba çizimi sırasında, beş temel p5.js fonksiyonu kullanacağız:

1- CreateCanvas() komutuna girdi olarak başlatmak istediğiniz ekranın genişlik ve yüksekliğini vermeniz gerekir.

2- Background() arkaplan rengini belirler.

3- Fill() komutu kendinden sonra gelen şekillerin rengini belirler.

4- Rect() komutu dikdörtgen çizer.

5- Ellipse() komutu elips çizer.

Ornek P5.js ile Araba Çizimi
Ornek 1 P5.js ile Araba Çizimi
Uygulamayı masaüstü bilgisayardan inceleyebilirsiniz.
Peki, “Bu tanımlar nereden bulunabilir?” ya da “Özellikler nasıl keşfedilebilir?” gibi sorularınız varsa, p5.js Referans web sitesine gidebilirsiniz. Orada tüm komutların listesi bulunur. Eğer komutların üstüne tıklarsanız, bütün ayrıntıları ve bazı örnek kullanımları görebilirsiniz.

Kart-On ve p5.js ile Kodlama eğitiminin tüm konularına buradan ulaşabilirsiniz.

6'ıncı konuya buradan geçebilirsiniz.